Hortlax församling

Hortlax församling, i Piteå kommun, har ett rikt gudstjänstliv och en hög tillhörighet, med stor andel barnfamiljer. Tillsammans med de förtroendevalda arbetar arbetslaget för att synliggöra värdet i att vara medlem i Svenska kyrkan, och för att öka medlemsantalet. Du blir en del av ett arbetslag på ca 20 personer med hög trivsel och lång arbetserfarenhet, där vi trivs med att samarbeta och ställa upp för varandra. Inom församlingen finns förutom Hortlax kyrka och kyrkogård även Tallhedskyrkan. Tallhedskyrkan är en nybyggd samarbetskyrka mellan Hortlax församling och EFS Tallhedskyrkan. Det är en välbesökt kyrka som fungerar som en mötesplats i bygden, med stort ideellt engagemang, mycket verksamhet med inriktning mot barn och familj, och ett öppet dagcafé. Utöver det finns en bra och välfungerande samverkan mellan församlingen och de övriga EFS-föreningarna i bygden och mycket görs gemensamt. I församlingen finns en god kontakt och bra samarbete med skolor, idrottsföreningar och andra samhällsaktörer. Hortlax församling är Fairtrade-certifierade och miljödiplomerade som ett uttryck för ett trovärdigt kristet liv. För en mer inkluderande kyrka med mångfald och öppenhet har Hortlax församlings arbetslag och förtroendevalda arbetat med processmodellen Regnbågsnyckeln, och är numera certifierade.