Ekerö pastorat

Ekerö pastorat består av församlingarna Adelsö-Munsö, Ekerö och Lovö - tre församlingar olika till storlek, karaktär och kultur. Vi är tre men ändå ett! Pastoratet ligger på historisk mark. Till Birka på Björkö kom Ansgar på 800-talet och började sprida kristendomen i Sverige. Under 1100-talet byggdes kyrkorna på Adelsö, Ekerö, Lovö och Munsö. Nyaste kyrkan är Ekebyhovskyrkan som byggdes på 1970-talet. Pastoratet har också delansvar i gudstjänstlivet i Drottningholms slottskyrka och Ansgarskapellet på Björkö. Tillsammans med Färingsö församling har pastoratet ekumeniskt samarbete med Mälarökyrkan (Pingströrelsen) och kyrkornas Second hand (PMU). Där landsbygd möter småstad med storstaden runt knuten bor cirka 20 000 invånare i pastoratet med 60% som är kyrkotillhöriga. Pastoratet kommer troligtvis växa framöver eftersom det byggs och planeras i området.