Folkungabygdens pastorat

Folkungabygdens pastorat bildades 2014 och har ca 25 000 medlemmar i sju församlingar i Mjölby, Boxholms och Ödeshögs kommuner i Linköpings stift. Pastoratets stödfunktioner och administration finns huvudsakligen i Mjölby men församlingsarbetet bedrivs lokalt i våra fem arbetsområden som leds av varsin församlingsherde och ett tiotal anställda på varje plats: Mjölby, Boxholm, Ödeshög, Skänninge-Väderstad och Mantorp-Vifolka-Östra Tollstad. Varje församling i pastoratet präglas av sina lokala traditioner och förutsättningar – stad, landsbygd, bruksort, pendlingsorter och mindre tätorter. Tillsammans stärker de varandra. Vi är berikade med inte mindre än 32 kyrkor från skilda epoker. Några av de äldsta klenoderna är från 1100-talet och det nyaste kyrkorummet är Mariasalen i Mantorp som invigdes 2016. Den allra största tillgången är de över 100 medarbetarna och alla engagerade frivilligarbetare och förtroendevalda.