Hölö-Mörkö församling

Hölö-Mörkö församling ligger i södra delen av Södertälje kommun i Sörmland i Strängnäs stift vid inloppet till Södertälje och gränsar i söder till Trosa kommun. I församlingen finns två kyrkor, en i Hölö och en på Mörkö, båda med anor från 1100-talet, med både äldre orglar samt nyare digitala orglar och piano. Under de senaste 30 åren har det skett en stor inflyttning i församlingen och församlingen har gått från att ha varit en utpräglad landsortsförsamling till att bli hemort för familjer med arbeten i Södertälje, Stockholm och Nyköping. Hölö-Mörkö är en mindre landsbygdsförsamling nära storstan. Inom församlingen bor idag 4 000 personer varav 2 100 är medlemmar. Idag består arbetslaget av åtta personer plus timvikarier.