Knista församling

Knista församling – en landsortsförsamling under omvandling. Här bor folk i en bygd med traditionella gårdar i slätt och bergslag. Bruksorter och stationssamhällen har med inflyttning omdanats till pendlarsamhällen med korta avstånd till Karlskoga, Kumla och Örebro. Församlingen har fem kyrkor utspridda i bygden. Den äldsta är 900 år gammal och den yngsta snart 100 år! Kyrkans Hus med kansli finns i centralorten Fjugesta med ca 2400 invånare. Här finns också kommunens samhällsservice och möjligheter till samhällskontakt. Församlingen har samarbete med grannförsamlingen och traktens frikyrkor. Knista församling har cirka 20 anställda där hälften arbetar på vaktmästeri och övriga inom församlingsverksamhet.