Norrala-Trönö församling

Vi är en landsortsförsamling belägen norr om Söderhamn med ca 3 100 personer som är kyrkotillhöriga vilket motsvarar strax över 70 procent av befolkningen. Vi har tre kyrkor i Norrala, Trönö och Vågbro. Församlingen sträcker sig från skog till kust. Norrala består av jordbruksbygd med byar, skog och gårdar, Trönödalen lever upp till begreppet levande landsbygd. Vågbro är en mindre tätort som angränsar till Söderhamns församling. Församlingen har en lång kuststräcka där anrika Skärså fiskeläge ligger. I församlingen finns Trönö medeltida kyrka och Nathan Söderbloms födelsegård. Inom församlingen finns låg-mellan och högstadieskolor. I församlingsinstruktionen nedan kan du ta del av möjligheter och utmaningar vi står inför.