Pajala församling

I Pajala församling bor ca 6000 personer varav ca 4000 är medlemmar i Svenska kyrkan. I församlingen finns 7 kyrkor, 2 kapell och 9 kyrkogårdar. I Tornedalen finns tydliga årstider. Vintrar med snö och minusgrader, vårvintrar då solen återigen börjar värma och blomstrande varma somrar med midnattssolens ljus. Här får vi ta del av ett fantastikt lanskap med naturen inpå knuten. Geografiskt är Pajala församling en stor församling. Till ytan drygt 8 000 km2. Här finns drygt 80 byar och mindre samhällen där Pajala är centralort. De stora avstånden kan skapa ovanliga utmaningar. Närheten till Finland påverkar församlingen på olika sätt, främst när det gäller flerspråkighet. En viktig tillgång i vår verksamhet.