Södra Tjusts pastorat

Pastoratet bildades 2014 och består av församlingarna Gladhammar-Västrum, Hallingeberg-Blackstad, Hjorted, Misterhult, Törnsfall och Västervik. Inom pastoratets gränser ryms en fantastisk skärgård men också jordbruks- och skogslandskap liksom bruksorter, villasamhällen och stadsmiljöer. Invånarantalet är cirka 32 000 och andelen medlemmar i Svenska kyrkan är drygt 60 procent av befolkningen. Alla församlingar ligger i Västerviks kommun förutom Misterhult som ligger i Oskarshamns kommun. Västervik är den största orten med cirka 22 000 innevånare. Församlingarna har alla sin historia och särprägel vilket utgör en spännande mångfald och bidrar till goda förutsättningar i uppdraget att utföra vår kyrkas grundläggande uppgift. Samtidigt ser vi samarbetet som en styrka och ett viktigt stöd på vandringen i visionens, ledordens och målens riktning.