Västermalms församling

Västermalms församling, i stadsdelen Kungsholmen, är en stor ung innerstadsförsamling i Stockholms city med god ekonomi. Av församlingens drygt 70 000 invånare är mer än 50 procent kyrkotillhöriga. Det stora flertalet är i yrkesverksam ålder (24-45 år), där många bor i små lägenheter och är ensamstående. Medelinkomsten i församlingen är väl över medel i Stockholm. Här yrkesarbetar i stort sett lika många som bor här. Det finns många institutioner; sjukhus, skolor, äldreboenden och häkte. Flera nybyggnationer är beslutade i Stadshagen och på Lilla och Stora Essingen. Vi har tre kyrkor och ett kapell; Kungsholms Ulrika Eleonora kyrka, S:t Görans kyrka, Essinge kyrka samt S:t Eriks kapell. I S:t Görans sjukhus och på Kronobergshäktet finns invigda kyrkorum. På Lindhagen har vi en härlig lokal. Vi är ett lutherskt trossamfund med 60 fast anställda med ett gemensamt kansli.