Farsta är en stadsdel i Stokholms kommun. Folkmängden i Farsta församling (2019) är drygt 60 000 invånare och av dom tillhör cirka 42,7 % Svenska kyrkan. Vi är mitt i en stor inflyttning till vår församling då det byggs många nya lägenheter i området. Det möjliggör en spännande utveckling i församlingens liv på alla sätt. Församlingens liv och arbete sker i våra tre kyrkor: Söderledskyrkan i Hökarängen, Farstastrandkyrkan i Farsta strand och Stora Sköndals kyrka i Sköndal. Vid Söderledskyrkan finns även församlingens kansli och den diakonala mötesplatsen Kornet. I församlingen arbetar cirka 55 anställda och ett antal ideella medarbetare.

Kyrkvaktmästare 100%

Vi söker en kyrkvaktmästare 100% till Farsta församling, Stora Sköndals kyrka.

Mer om oss

Farsta församling är en del av Svenska kyrkan i Stockholms södra delar. Tjänsten är placerad i Sköndalsdistriktet som är beläget i en naturskön miljö med utsikt över Drevvikens strand. I distriktet bedrivs ett nära och unikt samarbete med Stiftelsen Stora Sköndals Diakonala enhet. Tillsammans är vi ett arbetslag på 14 medarbetare som med gemensamma krafter skapar goda förutsättningar för meningsfull verksamhet för olika åldrar och för livets alla skeden. Kyrkan, församlingshemmet och det lilla kapellet är i ständig rörelse och nu står vi inför spännande utmaningar då området är under stor utveckling och förändring.

Här tjänstgör du i gudstjänst, vid begravningar, dop och vigslar samt ansvarar för att kyrkorummet är i god ordning och sköter de praktiska och tekniska uppgifterna. Du arbetar med underhåll och tillsyn av församlingshem, kyrka och kapell samt visst trädgårdsarbete ingår. En spännande tjänst och servicefunktion med varierande arbetsuppgifter där ett tätt samarbete med vår husmor ingår genom att vara behjälplig vid minnesstunder och andra tillställningar.

I tjänsten ingår helg-och kvällstjänstgöring enligt schema.

Som vaktmästare är du församlingens ansikte och röst utåt. Det innebär att möta människor i alla åldrar och i livets alla skeden. Som vaktmästare har du varierande uppgifter och mycket kontakter både med församlingsbor och övriga medarbetare i församlingen.

I rollen som kyrkvaktmästare är dina huvudsakliga arbetsuppgifter:

• Möta människor i både glädje och sorg
  • Ställa i ordning kyrkan före och efter gudstjänster och konserter, samt sköta ljud och ljus.
  • Förbereda andra lokaler inför olika verksamheter
  • Servicefunktion i nära samarbete med husmor men även med övriga arbetskamrater
  • Enklare underhåll och tillsyn av lokaler, kyrkorum och utemiljöer
  • Sköta posthantering

Din profil

Du som person ska ha en naturlig fallenhet för att ge bra bemötande och service åt församlingsbor, besökare och medarbetare. Du har en vänlig och serviceinriktad attityd som bidrar till att alla känner sig välkomna och sedda. Du är noggrann och har sinne för ordning. Förmågan att kunna arbeta både självständigt och i grupp är av stor vikt.

Krav för tjänsten:

• Fullständiga gymnasiebetyg
  • Relevant erfarenhet/kompetens av liknande arbete
  • God social kompetens, förmåga att möta människor och positiv attityd
  • Trivs med att hjälpa till och ge service
  • Arbetar självständigt och flexibelt med struktur och förmåga att prioritera
  • Praktisk och händig
  • Tekniskt kunnig bla kunna sköta ljus & ljud
  • Datorvana

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast 25/10-2024 till farsta.ansokan@svenskakyrkan.se

För mer info, kontakta: