Gränna församling är en församling i Södra Vätterbygdens kontrakt av Växjö stift i Jönköpings kommun i Småland. Församlingen ingår i Gränna-Visingsö pastorat. Församlingskyrkan heter Gränna kyrka. Det finns även en kyrka i Örserum, vilken förvaltas av en lokal kapellstiftelse.

Organist eller erfaren kantor 100%

Är du utbildad musiker och brinner för ett levande musikliv i kyrkans rum? Kom till oss i Gränna-Visingsö pastorat!

Plats: Gränna Visingsö-pastorat i Växjö stift
Kommun: Jönköping

Kvalifikationer:

• Kyrkomusikerexamen på lägst C-nivå. Erfarenhet är meriterande.

Nu söker vi en musiker. I tjänsten ingår vanliga kyrkomusikeruppgifter som gudstjänster och kyrkliga handlingar. Vi vill också att du leder kyrkokören i Gränna, tar huvudansvaret för våra musikgudstjänster samt arbetar med orgelundervisning och instrumentvård. Våra två musikertjänster (en organist och en kantorstjänst) är en del av ett arbetslag på ca 15 personer.

Vi fäster stor vikt vid din förmåga att samarbeta med andra anställda, ideella och församlingsbor. I ett litet arbetslag, som vårt, är det viktigt att var och en tar stort ansvar för sina arbetsuppgifter. Du behöver därför vara trygg i din arbetsroll och kunna arbeta självständigt.

Här finns stora möjligheter att vara med och utveckla församlingslivet. Gudstjänstlivet på söndagarna är livaktigt. Pastoratet har ett rikt utbud av musikgudstjänster, både egenproducerade och med gästande musiker. Under turistsäsong har vi sommarmusik i våra kyrkor. Under vintersäsong har vi regelbundet lunchmusik. I Gränna kyrka har vi en fin orgel, med stor kapacitet och en flygel i koret. Dessutom har vi orgel i Gränna gravkapell, orgel i Örserums kyrka och orgel i Brahekyrkan på Visingsö. I Kumlabykyrka och i församlingshemmet på Visingsö finns pianon.

Pastoratets församlingar präglas av glädje i gemenskapen och gudstjänsten. Visingsö är särskilt stolta över det historiska arvet. Brahekyrkan och Kumlaby kyrka är av stort kulturellt värde. Hela pastoratet är ett populärt resmål för turister från hela världen, och turistnäringen är en viktig källa till försörjning för de permanent bosatta. De båda församlingarna är sammanbundna med färja. Gränna församlings två kyrkor ligger en mil ifrån varandra. Körkort och tillgång till egen bil är ett krav.

För mer information om tjänsten kontakta:

Peter Wickström, kyrkoherde
peter.wickstrom@svenskakyrkan.se

Birgit Mattisson, kantor
birgit.mattisson@svenskakyrkan.se

Facklig företrädare

Johannes Friberg, förhandlingsbud Kyrkomusikernas riksförbund / Sveriges lärare
johannes.friberg@kmr.se

Ansökan skall vara oss tillhanda senast 2024-05-17.

Tillträde enligt överenskommelse.

Skicka din ansökan med löneanspråk till: granna.pastorat@svenskakyrkan.se eller

Gränna-Visingsö pastorat
Brahegatan 24
563 32 Gränna

Varmt välkommen med din ansökan!

Lite information om Gränna-Visingsö pastorat

Gränna-Visingsö pastorats upptagningsområde är stort i förhållande till invånarantalet. Inom området finns den större tätorten Gränna, den mindre tätorten Örserum samt Visingsö med dess varierade bebyggelse. Detta innebär att pastoratets verksamhetsområde utgörs av både stad, småsamhälle och landsbygd. Trettio minuters sjöresa förenar pastoratets båda församlingar, Gränna och Visingsö.

De kulturhistoriska värdena på Visingsö med fornlämningar i tusental, från 1600-talet f.Kr. fram till modern tid, gör att området årligen gästas av ett stort antal turister, främst under den varma delen av året men i ökande utsträckning även under vinterhalvåret. Många av pastoratets invånare har sina arbetsplatser i kommunens centralort Jönköping, vilket medför att dessa människor under större delen av arbetsveckan vistas utanför pastoratets verksamhetsområde. Goda kommunikationer med centralorten är därför av stor betydelse.

Medelåldern är högre än snittet i kommunen och tenderar att stiga ytterligare. Insatser för att öka inflyttningen av barnfamiljer görs på flera plan och av olika aktörer. Bygden erbjuder ett brett och väl fungerande utbud av samhällsservice både i Gränna och på Visingsö. Inom pastoratet finns bland annat; barnomsorg, skolor – allt från förskola till högstadium, äldreboende, vårdcentral, apotek, tandläkarmottagningar (i både privat- och regionens regi), räddningstjänst, hotell, pensionat, vandrarhem, campingplatser och restauranger. Vid torget i Gränna finns Grenna Kulturgård som bland annat hyser biosalong, bibliotek och museum, där inte minst Andréemuseet har en viktig funktion för såväl ortsbefolkning som besökare.

Planen är att det ska byggas både flerbostadshus och villor, vilket kan ge en blandad skara inflyttare. Att möta dessa ”nya” människor blir en utmaning för kyrkan. Med tanke på ortens storlek är utbudet av butiker stort. Det är dimensionerat för ett betydligt större underlag än vad invånarantalet är. Detta är en följd av att området är en stor turistort, även mätt med nationell måttstock, vilket i sin tur medför att butiksutbudet delvis är säsongsbetonat. De personaltätaste arbetsplatserna är i pastoratet inom skola, vård och omsorg. Pastoratet har ett gott förhållande till frikyrkorna och regelbundet ekumeniska samarbeten. Samverkan med Missionskyrkan på Visingsö har under åren fördjupats.

Vi rustar för...

Växjö stift