Välkommen till Härnösands stift. Stiftet arbetar med att ge stöd till Svenska kyrkans 98 församlingar som finns i landskapen Jämtland, Härjedalen, Medelpad och Ångermanland. Biskop i Härnösands stift är Eva Nordung Byström.

Stiftsadjunkt med ansvar för visitationer till Härnösands stiftskansli

Har du erfarenhet av styrning, ledning och strukturfrågor inom Svenska kyrkan? Vill du vara en del i ett team som jobbar med att utforma hur vi ska vara kyrka i framtiden? Till stiftskansliet i Härnösand söker vi en stiftsadjunkt med ansvar för visitationer.

På stiftskansliet arbetar vi för församlingarnas bästa. Vi skapar ändamålsenliga och hållbara förutsättningar att vara kyrka i dag, samtidigt som vi rustar för den kyrka vi vill se i framtiden.

På stiftskansliet arbetar ca 50 medarbetare. Tjänsten som stiftsadjunkt med ansvar för visitationer ingår i enheten struktur och utveckling. I tjänsten ingår att arbeta i team med tillsynsfrågor kopplade till biskop och domkapitel, med särskilt ansvar för stiftets visitationsarbete enligt upparbetad metod.

Ansvarsområden i arbetsuppgifterna ingår bland annat:

• Att svara för planering och genomförande av biskopens visitationer och tillhörande uppföljningar och analyser
  • Att utreda i tillsynsfrågor gentemot församlingar och pastorat
  • Att stödja och medverka i förändringsarbete med anledning av tillsyn
  • Sedvanliga administrativa uppgifter inom ansvarsområdet

Kvalifikationer

För att passa i rollen är du strukturerad, kommunikativ och har gott omdöme. Du har ett analytiskt och relationellt arbetssätt.

• Prästvigd och behörig att utöva prästämbetet i Svenska kyrkan
  • Gedigen erfarenhet av församlingsarbete
  • Mycket goda kunskaper i svenska språket.
  • Du är lojal med Svenska kyrkans värderingar och för tjänsten krävs medlemskap i Svenska kyrkan.
  • B-körkort

Meriterande:

• Ledningserfarenhet inom Svenska kyrkan
  • Tillsynserfarenhet inom Svenska kyrkan

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Det är viktigt att du identifierar dig med kansliets kärnvärden:

Integritet – Vi är objektiva, sakliga och konsekventa
Engagemang – Vi är intresserade, nyfikna och stödjande
Lärande – Vi är öppna, utvecklande och ansvarstagande

Arbetstider, tjänsteställe

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med placering på stiftskansliet i Härnösand. Huvudsaklig arbetstid är dagtid måndag till fredag. Resor i tjänsten förekommer, ibland med övernattning. Anställningsstart enligt överenskommelse.

Härnösands stift erbjuder

Vi erbjuder dig en trivsam miljö centralt i Härnösand, stimulerande arbetsuppgifter och flexibla arbetstider. Möjlighet till hemarbete två dagar i veckan. Vi månar om din professionella utveckling och uppmuntrar olika slags kompetensutveckling. Som anställd inom Svenska kyrkan får du tjänstepension.

Vi erbjuder även förmåner som årlig friskvårdpeng, en timmes friskvård i veckan och tillgång till företagshälsovård.

Om tjänsten

Anställningsform Tillsvidareanställning