Solna stad är Sveriges till ytan tredje minsta kommun, med många invånare och flera olika typer av bostadsområden tätt intill varandra. Solna befinner sig i ett expansionsskede med en stor befolkningstillväxt samt en kraftig ökning av antalet arbetsplatser. Det här medför att behoven förändras och att församlingsarbetet ställs inför nya utmaningar. Solna församling har funnits på plats i Solna sedan 1180-talet och motsvarar idag geografiskt Solna Stad: Bergshamra, Ulriksdal, Järvastaden, Hagalund, Huvudsta, Råsunda och Solna centrum. Här bor ca 84 000 personer varav ca 32 000 är medlemmar i Svenska kyrkan.

Organist med arbetsledaransvar

I Solna församling finns ett stort musikaliskt engagemang med levande körliv och gediget konsertprogram. Vi söker nu en organist som tillsammans med våra musiker vill vara med och forma utvecklingen framåt.

Organist med arbetsledaransvar till Solna församling

Vill du vara en del av en levande församling med bred verksamhet och rikt gudstjänstliv, där du kommer att ha en viktig roll i församlingens fortsatta utveckling av musiklivet?

Vill du arbeta med yrkets hela bredd och är väl förankrad i din yrkesroll när det gäller såväl orgelspel som körledning?  Här kan du läsa mera om församlingens körer och musikliv.

I tjänsten ingår personalansvar för 6 musiker som alla har eget budgetansvar. Du kommer att vara arbetsledare, ha övergripande budgetansvar, ansvara för samordning, planering och schemaläggning.

Orgeln är ditt självklara huvudinstrument. Du kommer att leda Solna kyrkokör som medverkar vid flera högmässor per termin. Vidare ingår i uppdraget att arbeta med kyrkliga handlingar, gudstjänster, körer och konserter.

Du kommer att vara en del av församlingens ledningsgrupp.

För att trivas i rollen tror vi att du:

• har bredd i ditt musikaliska uttryck
  • har förmåga att inspirera och leda kollegor och körsångare
  • ser fram emot att tillsammans med din arbetsgrupp utveckla församlingens musikliv
  • har intresse och fallenhet för arbetsledning
  • har förmåga att stimulera och samla din arbetsgrupp för att arbeta mot församlingens strategiska mål

Ansökan

Skicka din ansökan med cv och personligt brev till solna.rekrytering@svenskakyrkan.se

Välkommen med din ansökan senast 2024-11-30.
Urval sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.

Kontakta gärna vikarierande arbetsledare Hannah Lundberg Smith, 08-546 646 86 eller organist Marcus Torén, 08-546 646 49 om du har frågor om tjänsten.

Facklig kontaktperson för KMR är Fredrik Roste, 070-546 69 99.

Solna församling

är en av Svenska kyrkans största församlingar. Den sträcker sig över hela Solna stad, med nästan 86 000 invånare varav ca 31 000 är medlemmar i Svenska kyrkan och Solna församling. Vi arbetar aktivt med vår grundläggande uppgift att fira gudstjänst, bedriva undervisning samt utöva diakoni och mission. Vi har ett rikt musikliv och spännande projekt pågår i kyrkbyn vid Solna kyrka.

Våra verksamheter som bemannas av ca 100 anställda finns geografiskt placerade på olika platser inom kommunen.

I församlingen finns fyra kyrkor som rymmer både gudstjänster och andra verksamheter: Bergshamra kyrka, Råsunda kyrka, Solna kyrka och Hagalunds kyrka. Församlingen ansvarar för Solna kyrkogård och Ulriksdals begravningsplats. För de allra minsta finns en heltidsförskola och tre öppna förskolor. De öppna förskolorna är också en viktig samlingsplats för föräldrarna. Vi bemannar även sjukhuskyrkan på Karolinska Universitetssjukhuset i Solna med fyra medarbetare.

Kyrkans hus är navet för våra verksamheter och ligger centralt nära Solna centrum. Här sjuder det av liv flera kvällar i veckan då barn- och ungdomsgrupper samlas. Även dagtid är det ofta liv och rörelse när en äldre dagledig målgrupp strålar samman för språkcafé, stick- och virkcafé eller möts över sopplunch. Här finns en välbesökt öppen förskola, ett andaktsrum med regelbundet andaktsliv och möjlighet att tända ljus. I Kyrkans hus finns också möjlighet att boka in samtal med diakon eller präst och huset inrymmer även församlingens samlade administration

Solna är en dynamisk stad i ständig förändring och utveckling. Här finns nationalarenan Strawberry arena och Mall of Scandinavia. I omgivningarna finns också Brunnsviken, Hagaparken och tre slott: Ulriksdal, Haga och Karlberg. Att Solna har djupa rötter är det ingen tvekan om. Solna kyrka är äldre än Gamla stan, och gudstjänst har firats i kyrkan sedan 1100-talet. Nu pågår arbeten med att förlänga tunnelbanan norrut från Odenplan till Karolinska och Solna. Om några år kommer tillgängligheten att öka till vår äldsta kyrka med sin vackra omgivande kyrkogård och kyrkby.

Solna församling vill vara en kyrka hela livet – från vaggan till graven, i glädje och i sorg, i andlig fördjupning och i engagerade samarbeten för ett gott liv och ett hållbart samhälle.

Vår vision är: Hela livet – med tro, hopp och kärlek. Vi är i rörelse, på väg - med öppenhet, delaktighet och omsorg.

Strängnäs stift

Organist sökes till...