Vadstena är ett litet pastorat med 4900 medlemmar, två församlingar och nio kyrkor. Vi är tio personer i medarbetarlaget, 3 präster, 2 musiker, pedagog, församlingsassistent, diakon, informatör och förvaltningsassistent.

Vi söker kyrkoherde

Välkommen med din ansökan senast den 16 juni!

I Vadstena pastorat finns två församlingar, Vadstena församling och Dals församling. Vi har nio medeltida kyrkor i en bygd med en unik historia. Heliga Birgittas klosterkyrka från 1300-talet är en ekumenisk mötesplats och ett mål för hundratusentals besökare från hela världen. Det kyrkliga engagemanget är mycket stort, mer än 10% av församlingarnas medlemmar arbetar ideellt.

I församlingsinstruktionen kan du ta del av möjligheter och utmaningar vi står inför. Bland annat kan du läsa om vårt pastorala program med fem fokusområden:

• Kyrkan mitt i byn
  • Gudstjänst
  • Växa och utrusta
  • Ideellt medarbetarskap
  • Kulturarvet

Du vill vara med om att vårda och utveckla församlingarna och deras mångsidiga verksamhet. Du ska vara en samlande och närvarande kraft. Du är en god teolog och andlig ledare som är grundad i kyrkans tro och liv. Du samverkar med andra trossamfund, Pilgrimscentrum och civilsamhället.

Du är prästvigd och har genomgått den behörighetsgivande kyrkoherdeutbildningen. Du har flerårig erfarenhet av personal- och budgetansvar samt kunskap om begravningsverksamhet och fastighetsförvaltning.

Vi ser gärna att vår kyrkoherde bor och lever i Vadstenatrakten. Kyrkoherdebostad finns. För tjänsten krävs B-körkort och tillgång till egen bil.

Intervjuer kommer att genomföras under vecka 32.

Referenser lämnas vid intervjutillfället.

Välkommen med din ansökan senast den 16 juni till vadstena.pastorat@svenskakyrkan.se.

Tillträdesdatum: 2025-01-01 eller enligt överenskommelse.

Fackliga kontaktpersoner

Akademikerförbundet SSR akademssr.se/kontakt
KyrkA, Martin Öhman, 0142-29 35 29, martin.ohman@svenskakyrkan.se
Vision, Marianne Karlsson, 0143-298 59, marianne.karlsson2@svenskakyrkan.se.

För mer information om tjänsten

Kyrkorådets ordförande Carina Åsman, asman.carina@gmail.com, 070-765 49 19.
Tillförordnad kyrkoherde Gerhard Paping, gerhard.paping@svenskakyrkan.se, 072-012 55 98.

Kyrkoherde

Luleå stift