Härjedalens pastorat

1 januari 2017 bildade de fyra församlingarna i fjällandskapet Härjedalen ett gemensamt pastorat. Församlingarna kvarstår, men samlades i en ny administrativ organisation. Under dess första år har det lagts en god grund för att bygga ett gemensamt pastorat med fyra församlingar. Härjedalens pastorat omfattar Hedebygdens församling, Svegsbygdens församling, Tännäs-Ljusnedals församling samt Ytterhogdal, Överhogdal och Ängersjö församling. I Härjedalen bor drygt 10 000 invånare, men under turistsäsongerna rör sig hundratusentals människor i området för att bl. a uppleva skidåkning, jakt, vandring, bär och svampplockning. Härjedalen är Sveriges högst belägna landskap med troligen Nordens högst belägna kapell i Högvålen. Nuvarande kapell invigdes av biskop Eva Nordung Byström på trettondagen 2018.