Från täta skogar i öster till höga fjäll och djupa dalar i väster sträcker sig Härjedalens pastorat. I pastoratet finns mycket livskvalité för alla som längtar efter rena sjöar, friska skogar, fjäll som erbjuder gudomlig vandring på sommaren och skidåkning på vintern, luft utan föroreningar och en välgörande tystnad. På denna plats har Gud slösat med allt som är gott för människan. Med Nordens högst belägna kapell och Sveriges högst belägna kyrka i pastoratet kan du komma närmare himlen! Härjedalens pastorat bildades den 1 januari 2017 av fyra församlingar. Pastoratet har idag 15 kyrkor, tre kapell, ca 50 anställda inräknat säsongsanställda och 6 700 kyrkotillhöriga. Ett engagerat kyrkoråd styr verksamheten och söker efter en lika engagerad kyrkoherde att leda. Pastoratet omfattar Härjedalens kommun och delar av Bergs kommun. Vi tillhör Härnösands stift, men gränsar till både Uppsala och Västerås stift. Efter nästan åtta år som pastorat har samarbeten och helhetssyn utvecklats och fördjupats, och är på god väg framåt. Vi har lagt en stadig administrativ grund med relevanta styrdokument och svarar upp mot kraven för en god arbetsgivare med ett gott systematiskt arbetsmiljöarbete. Ekonomin ser relativt god ut men kräver ett fortsatt kontinuerligt arbete för att hålla budgeten i balans. Likaså utgör de många kyrkobyggnaderna en utmaning. Härjedalens pastorat är uppdelat i två områden – östra och västra som vardera består av ett församlingsvårdande arbetslag och ett arbetslag för kyrkogårds- och fastighetsområdet. I pastoratet finns också en administrativ enhet med församlingsadministration, kyrkogårds-och fastighetsadministration samt arkiv och diarium.

Kyrkoherde till Härjedalen

Efter årsskiftet börjar vår kyrkoherde Kennet Rova ett nytt uppdrag. Vi söker därför dig som vill förvalta och förädla vårt vackra pastorat och tillsammans med förtroendevalda och personal bygga en levande kyrka i Härjedalen!

Uppdraget

Vårt mål är att skapa en levande församling med gemenskap, nära relationer och förtroende. Vi vill vara relevanta för vår samtids frågor. Målet är också är att utvecklas med tiden och inte fastna i det förflutna utan i stället svara mot nutida människors andliga behov och längtan. Din roll blir att förvalta och förädla pastoratet i enlighet med vårt mål och vision.

Genom att synas och verka i samhället är det tydligt att kyrkoherden är hela pastoratets herde. Kyrkoherden är aktiv i den lokala samhällsdebatten för att tydliggöra Svenska kyrkans värdegrund. Utifrån ett holistiskt synsätt stödjer kyrkoherden arbetet med att utveckla församlingarna och dess verksamhet.

Att vara kyrkoherde i ett, till ytan stort, pastorat är framför allt ett chefs- och ledaruppdrag, men innebär även att du ibland tjänstgör i gudstjänstlivet.  Med en trygg bas i prästidentiteten innebär arbetet framför allt att leda genom andra, inspirera medarbetare och förtroendevalda, och kommunicera en tydlig vision av vart vi är på väg.

I kyrkoherdens uppdrag att leda all verksamhet och se till att både den grundläggande uppgiften och begravningsverksamheten har de resurser som krävs, har kyrkoherden stöd av ett antal verksamhetsområdeschefer vilka innehar olika kompetenser lämpliga för uppdragen. Dessa chefer ingår även i pastoratets befintliga ledningsgrupp. Medarbetare och förtroendevalda som brinner för kyrkans uppdrag omger dig i ditt uppdrag.

Vem är du?

Vi söker dig som är redo att med energi och entusiasm gå in i ett nytt uppdrag som kräver närvaro, kunskap och engagemang.

• Du har en dokumenterad erfarenhet som chef, gärna som kyrkoherde eller med likvärdig kunskap om arbetsgivaransvaret. Du har en god förståelse för administration och hur ekonomin påverkar församlingens möjligheter att bedriva verksamhet.
  • Du behöver vara beredd att leda genom andra och arbeta tillitsbaserat för att ta medarbetares kompetens i anspråk. Du är intresserad av att arbeta i en modern organisation som arbetar med kompetensbaserad personalstrategi
  • Du är intresserad av att se och verka för kyrkan i de lokala sammanhangen och då balansera mellan att leda det stora sammanhanget och samtidigt värna de små. Du leder motiverar och förser andra med befogenheter som krävs för att effektivt nå gemensamma mål, skapar engagemang och delaktighet. Du är lyhörd och har en vilja till dialog.
  • Ditt ledarskap är närvarande och präglas av tydlighet och öppenhet.
  • Du är stabil, välgrundad och trygg, som människa, kristen och präst.
  • En god kommunikativ förmåga och förmåga att stå för och förmedla beslut är nödvändigt. Du arbetar strukturerat både i det strategiska arbetet likväl som i det operativa. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt.
  • Tillsammans med kyrkorådet är du ansvarig för arbetsmiljön och bidrar aktivt till en god arbetsgemenskap.
  • Du är lugn, stabil och kontrollerad i stressituationer eller pressade situationer. Du behåller ett realistiskt perspektiv på situationer och fokuserar på rätt saker.
  • Du uttrycker en positiv attityd till ditt arbete, verksamheten och organisationen.

Övrigt

Du är vigd präst enligt Svenska kyrkans ordning. Förutom formell behörighet att anställas som kyrkoherde enligt kyrkoordningen har du ledarerfarenhet samt erfarenhet av ledningsarbete, strategiskt utvecklingsarbete i Svenska kyrkan och ett intresse för organisationen.

Erfarenhet av eller kunskap om lands- eller glesbygdspastorat är meriterande
Vi ser gärna att du har ett intresse för samiskt kyrkoliv

God dator- och telefonvana
Du ska ha körkort B och tillgång till egen bil.
Helg- och kvällstjänstgöring förekommer

Vi ser gärna att du vill bosätta dig i vårt pastorat

Sista ansökningsdag 30 november.

Tillträde 1 februari 2025 eller efter överenskommelse
Möjlighet till överlämning under en period finns

Ansökan med sedvanliga ansökningshandlingar skickas till: harjedalens.pastorat@svenskakyrkan.se

För mer information