Hägerstens församling ingår i Stockholms stift i Svenska kyrkan. Vi vill vara en viktig del i människors liv. Med Jesu kärlek som drivkraft vill vi engagera människor i vårt närområde till andlighet, gemenskap och tjänst för medmänniskan och skapelsen. Hägerstens församling är en av Stockholms stifts större församlingar med cirka 37 000 medlemmar. Församlingen har fyra kyrkor; Uppenbarelsekyrkan i Aspudden/Midsommarkransen/Hägerstensåsen, Gröndals kyrka, Mälarhöjdens kyrka och Kvarterskyrkan på kajen i Liljeholmen. Hägersten är ett av Stockholms och Sveriges mest expansiva områden. Omkring 80 000 invånare bor i församlingen. De senaste tio åren har befolkningen ökat med omkring 20 000 invånare och befolkningstillväxten spås fortsätta kommande år. Samtidigt har befolkningen föryngrats och genomsnittsåldern är nu bland de yngsta i landet.

Distriktschef/präst till Uppenbarelsekyrkan 100%

Svenska kyrkan, Hägerstens församling söker distriktschef/präst till Uppenbarelsekyrkans distrikt. Här får du möjlighet att leda och utveckla församlingen tillsammans med engagerade medarbetare. Sista ansökningsdag är 3 november.

Välkommen som distriktschef/präst till Uppenbarelsekyrkan

Heltid 100%

Svenska kyrkan, Hägerstens församling söker distriktschef/präst till Uppenbarelsekyrkans distrikt. Kyrkan, som är en av landets mest ansedda modernistiska byggnader, är belägen i Hägersten, en närförort till Stockholm. Mitt emellan områdena Midsommarkransen, Aspudden och Hägerstensåsen finner du en bred palett av kyrklig verksamhet. Uppenbarelsekyrkan är ett aktivt distrikt som sjuder av liv, i allt från gudstjänster, körer, mötesplatser och andlig fördjupning.

Här finns en körverksamhet med en körtrappa för alla åldrars utveckling, en välfylld öppen förskola, barnverksamhet med trevliga mötesplatser för familjer i området, diakonala mötesplatser, sammanhang för andlig växt och volontärskap, och ett välbesökt myllrande gudstjänstliv, bland mycket annat.

Svenska kyrkan, Hägerstens församling är en resursrik församling, med verksamhet fördelad på tre geografiska distrikt. Av dessa är Uppenbarelsekyrkan det största och omfattar områdena Aspudden, Midsommarkransen, Hägerstensåsen, Västberga, Örnsberg och delar av Axelsberg.

Uppenbarelsekyrkan är huvudkyrka i församlingen och här har förutom distriktet också administrativ personal sina arbetsplatser. I kyrkan finns Columbariet, en stor gravplats med utrymme för tusentals urnor.

Vad ingår i tjänsten?

• Som distriktschef/präst leder du arbetslaget i Uppenbarelsekyrkan som består av 13 medarbetare (präster,  musiker, pedagoger, diakoner och husvärdar). Arbetslaget är kreativt och idérikt. Resurserna är stora och tempot är högt. Du ansvarar för verksamheten och dess utveckling, arbetsmiljön och budget. Du är med och formar distriktets identitet. Uppenbarelsekyrkan står också som värd för stora evenemang, till exempel vid jul och allhelgona.
  • Du samverkar också med de andra distrikten för att lösa bemanning, hantera församlingsövergripande verksamheter och schemaläggning av kyrkliga handlingar.
  • Du ingår i ledningsgruppen tillsammans med övriga distriktschefer, kyrkoherde och administrativ chef.
  • I tjänsten ingår även sedvanliga prästerliga arbetsuppgifter.

Vi söker dig som:

• Har dokumenterad utbildning/fortbildning i ledarskap – kyrklig eller annan.
  • Är bekväm i att leda, förankrad i din ledarstil och kan verka för god arbetsmiljö, stabilitet och långsiktighet.
  • Utövar ett flexibelt ledarskap, både tillitsbaserat och motivationsanpssat, där du kan balansera mellan att vara tydlig, inlyssnande och coachande.
  • Har erfarenhet av arbete i stor församling med många önskemål kring lokaler och verksamhet.
  • Har erfarenhet av arbeta med volontärer.
  • Är vigd präst, och med stort engagemang för församlingsarbete i hela sin bredd.

Skicka din ansökan senast 3 november

Skicka din ansökan via e-post till ansokan.hagersten@svenskakyrkan.se. Skriv ”Ansökan distriktschef/präst” i ämnesraden.

Vi återkommer kring eventuell intervju efter ansökningstidens utgång. Som sökande får du svar av oss om du ej är aktuell i urvalsprocessen. Så länge du ej får svar  är du fortfarande med i processen.

Har du frågor om tjänsten?

Christofer Wilson
Präst, Kyrkoherde, Kyrkoråd - ledamot, Ledningsgrupp, Hägerstens församling