Kalmar pastorat består av fem stadsförsamlingar med ungefär 22 000 medlemmar och vi är stolta över att erbjuda en levande och engagerad församlingsverksamhet. Med drygt 80 dedikerade medarbetare och flera ideella krafter, skapar vi en inkluderande gemenskap för kalmarborna. Förutom ett vitalt gudstjänstliv innefattar vår verksamhet en rik församlingsverksamhet och begravningsverksamhet på våra kyrkogårdar. Kalmar pastorat har tre kyrkogårdar om 26 ha gravmark och ca 15 000 gravar samt ett krematorium. Vårt mål är att kyrkogårdarna ska vara goda platser för sorgearbete, kulturhistoria, rekreation och meditation samt tillgängliga gröna oaser i staden Kalmar.

Kyrkogårdschef

Söker du en utvecklande chefstjänst?

Som chef för vår begravningsverksamhet är du ansvarig för dess ledning och utveckling. I din roll har du ansvar för verksamheten som är en del i pastoratets samlade åtagande. Det innebär att du ska planera och fatta beslut med fokus på besökare, utveckling, miljö och arbetsglädje.

Tillsammans arbetar vi med hållbar utveckling i alla avseenden.

Dina arbetsuppgifter:

• Ansvara för planering, samordning, budget, ledning samt miljö- och arbetsmiljö för verksamheten.
  • Ansvara för drift och underhåll av kyrkogårdsförvaltningens kyrkogårdar, fastigheter och krematorie.
  • Myndighetsutövande på statens uppdrag samt tillse att lagar, förordningar och styrdokument följs inom begravningsverksamheten.
  • Samverka internt med församlingsverksamheten och förtroendevalda samt externt med branschorganisationer och myndigheter.
  • Ansvara för beredningar och utredningar samt föredra ärenden för kyrkoråd och utskott i frågor som rör begravningsverksamheten.
  • Leda, samordna, utveckla och följa upp verksamheten så att den bedrivs effektivt, kostnadsmedvetet med hög kvalitet och i enlighet med uppsatta mål och fattade beslut.
  • Medverka aktivt för verksamhetens och pastoratets utveckling.
  • Svara för omvärldsbevakning inom verksamhetsområdet.
  • Medverka i pastoratets utveckling som en attraktiv arbetsgivare och skapa en hållbar kompetensförsörjning med arbetsmiljö i fokus.
  • Ha arbetsgivaransvar och aktivt leda, motivera och utveckla verksamhetens medarbetare.

Kvalifikationer:

• Du har aktuell ledarerfarenhet. Det är meriterande om denna är ifrån uppdrag inom begravningsverksamhet, myndighet, parkförvaltning eller den gröna näringen.
  • Du har för uppdraget relevant eftergymnasial utbildning och ledarutbildning.
  • Du är en trygg och stabil ledare och tillämpar ett tillitsbaserat ledarskap.
  • Du är mål- och resultatorienterad, skapar engagemang, delegerar ansvar, prioriterar, fattar beslut, ger feedback och arbetar systematiskt med uppföljning.
  • Du har mycket god samarbetsförmåga, relaterar till människor på ett lyhört sätt och skapar goda relationer och är trygg med att möta människor i både glädje och sorg.
  • Du uttrycker dig väl i svenska språket i tal och skrift.
  • Du har god administrativ förmåga och är en van användare av verksamhetstödjande system.
  • Du har B-körkort och tillgång till egen bil.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och förutsätter att du är tillhörig Svenska kyrkan för att på ett trovärdigt sätt kunna vara en representant för densamma.

Välkommen med din ansökan till en utvecklande chefstjänst.

Till denna tjänst praktiseras löpande rekrytering.

Om tjänsten

Anställningsform Tillsvidareanställning