Sandvikens pastorat är ett samlingsnamn för Sandvikens och Årsunda/Österfärnebo församlingar och omfattar fler än 15 000 medlemmar. Här finns fem kyrkor och många samlingslokaler. Vi vill dela människors liv och visa på trons möjligheter. Pastoratets arbete utgår från församlingen i fokus genom kyrkorådets vägvisande mål och aktuella omvärldsspaningar. Vi är idag närmare 60 anställda i våra fyra enheter – välkommen att arbeta med oss!

Vi söker kyrkoherde

Sandvikens pastorat bildades 2014 genom en sammanläggning av Sandvikens och Årsunda-Österfärnebo församlingar och omfattar c:a 15 000 kyrkotillhöriga och ett 60-tal anställda. Pastoratet har god ekonomi, fem kyrkor och flera ändamålsenliga verksamhetslokaler, med bland annat stor musikverksamhet med flera körer.

Inom pastoratets gränser finns goda möjligheter till meningsfull fritid, bland annat genom närheten till Högbo Bruk, Kungsbergets skidanläggning, Storsjön och Färnebofjärdens nationalpark. Här finns också ett brett utbud av kultur, musik och idrott, på såväl amatör- som elitnivå. Inom pastoratet finns både tätort och landsbygd.

Vi söker nu KYRKOHERDE

Som kyrkoherde i Sandvikens pastorat är du ansvarig för pastoratets verksamhet och leder arbetet i ledningsgruppen som består av tre enhetschefer och HR och som arbetar med strategiska och långsiktiga aktiviteter för att stärka och utveckla pastoratets verksamhet och organisation. Förutom i kyrkoråd sitter du även med i styrelsen för Sandvikens diakoniförening. Kyrkorådet är även styrelse i två stiftelser: Direktör och Fru AB Forsmans fond och Stiftelsen Stina och Gunnar Höögs fond.

Vi söker dig som:

• är prästvigd enligt Svenska kyrkans ordning
  • är en god andlig ledare
  • kan förena förnyelse med tradition
  • är en person som är utåtriktad, stabil och mogen och på så sätt kan bygga och underhålla goda relationer med församlingsbor, medarbetare, förtroendevalda samt föreningar/organisationer
  • har erfarenhet av att leda ett större pastorat eller annan större personalorganisation
  • är intresserad av medarbetare och deras förmågor och vill bidra till att dessa kommer till uttryck i konkret handling
  • är en engagerad och tydlig ledare som känner glädje i såväl de kyrkliga som de administrativa kyrkoherdeuppgifterna

Vi ser gärna att kyrkoherden vill bo inom pastoratet och vi kan vara behjälpliga med att hitta bostad. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. För tjänsten krävs B-körkort och tillgång till egen bil. Behörighetsgivande kyrkoherdeutbildning är meriterande.

Anställning

Tillsvidareanställning 100%. Tillträde enligt överenskommelse.

Kyrkorådets ordförande Gunnar Fahlander, 070-570 00 18
Tf kyrkoherde Jonas Lindberg, 018-430 36 04

Facklig kontakt

KyrkA, Liisa Pirinen Johansson, 0704-16 70 51

Välkommen med din ansökan med CV och löneanspråk via länken nedan.

Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Vi söker ny kyrkoherde

Uppsala stift