Församlingen har tre kyrkor, i Sävja, Danmark och Funbo. Sävja kyrka byggdes på 80-talet då en ny stadsdel, söder om Uppsala, växte fram. I Sävja kyrka samverkar församlingen med EFS och delar på ansvaret för gudstjänsterna. De andra två kyrkorna är medeltida och ligger en bit österut. Församlingen präglas av våra ledord öppenhet, närvaro och hopp. Vi som arbetar består av präster, diakoner, musiker, fritidspedagoger, vaktmästare, kanslister, kommunikatör, husmor och volontärer. Hos oss har alla en viktig roll. Vi lägger stor vikt på din önskan och förmåga att samarbeta i team. Vi försöker ta till vara på personliga färdigheter, skapa bra förutsättningar för utveckling och låta alla vara med och påverka vårt gemensamma arbete.

Diakon 100%

Danmark-Funbo församling i Uppsala söker en diakon, då vår Rebecca nu ska byta stift efter 11 år hos oss. Inriktningen på tjänsten idag är huvudsakligen vuxna/äldre, med andakter, samtalsgrupper, enskilda samtal m m.

Församlingen samverkar aktivt med kommunen och föreningslivet där du kommer att ha en viktig roll.

Här firas söndaglig gudstjänst i alla våra tre kyrkor med regelbunden medverkan av diakon.

Du får två diakonkollegor. Totalt är vi 25 medarbetare samt många ideella.

• Tillsvidareanställning 100%
  • Tillträde efter överenskommelse
  • Körkort behövs, tillgång till bil är en fördel

Ansökan

Ansökan ställs till danmark-funbo.forsamling@svenskakyrkan.se senast 20 november.

Frågor kring tjänsten?

Ring kyrkoherde Susanne Nordgren (kontaktuppgifter nedan).

Susanne Nordgren
Kyrkoherde, Danmark-Funbo församling