Uppvidinge pastorat består av fyra församlingar i en typisk småländsk miljö i Växjö stift. Här finns stora skogar, vackra sjöar, mängder av små vägar, fina naturreservat, många gårdar och ett antal samhällen med god företagsamhet och brett kulturliv. De största samhällena är Åseda och Lenhovda, men här finns också Norrhult, Klavreström och Lindshammar, Älghult, Alstermo och Herråkra. Kanske hör du till dem som inte har en aning om var Uppvidinge ligger, men du kan ha hört om alla de gamla glasbruken som funnits här, eller de väl fungerande företagen i kommunen, eller kanske Amo Handboll? I Uppvidinge finns också Sveriges äldsta träkyrka, Granhult, med en spännande historia. Du hittar våra kyrkor och samhällen lätt i Google Maps. På kartan kan du se att det är nära till kända småländska städer som Växjö och Vetlanda. Oskarshamn och Kalmar är inte heller särskilt långt borta. Utöver detta har vi goda medarbetare, bra förtroendevalda, ett väl fungerande kansli som stöd och en stabil ekonomi.

Vi söker diakon 100%

Vi söker en diakon med placering i Åseda församling.

• Vi förutsätter att du är vigd diakon inom Svenska Kyrkan (eller är på väg mot vigning).
  • Du har ett äkta intresse för att möta människor i alla livets skeden.
  • Vi söker dig som är initiativtagande och kreativ.
  • Du har lätt för att skapa goda relationer och värdesätter gemenskapen på arbetsplatsen.
  • Du trivs med att både arbeta självständigt och tillsammans med kollegor.
  • Du har god kännedom om hela processen för bistånd.
  • Du ser värdet av att samverka med ideella medarbetare och ta vara på deras engagemang.
  • Du har god förmåga att planera och organisera arbetsuppgifterna.

Arbetsuppgifter:

• Att planera och genomföra olika mötesplatser i församlingen, tillsammans med många ideella som du leder och stöttar i arbetet.
  • Du får leda gudstjänster och andakter på äldreboenden och vid behov även i kyrkan.
  • Du leder samtalsgrupper tillsammans med präst eller diakon.
  • Du samverkar med pastoratets andra diakon och tillsammans är ni stöd för det diakonala arbetet i hela pastoratet.
  • Du arbetar med individuellt stöd genom samtal, rådgivning och ekonomiskt bistånd.

I tjänsten ingår både helg- och kvällstjänstgöring. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Bil

Du behöver ha B-körkort och tillgång till egen bil.

Mer om tjänsten

Tillsvidareanställning.

Vill du veta mer? Hör av dig till:

Kyrkoherde Lói Stefánsson, 0474-124 51 eller loi.stefansson@svenskakyrkan.se
Tillträdande kyrkoherde Rose-Marie Emilsson 0474-124 54rose-marie.emilsson@svenskakyrkan.se

Lön och tillträde enligt överenskommelse.
Alla våra anställda har möjlighet till generösa friskvårdsförmåner och kompetensutveckling.

Facklig förtroendeman:

KyrkA: Madelene Grunnesjö, madelene.grunnesjo@kyrka.se 072-721 95 73
Vision: Zebastian Strömberg, zebastian.stromberg@svenskakyrkan.se 0470-70 48 48

Välkommen med din ansökan senast den 5 maj 2024

Bifoga ditt CV.
Via mejl: uppvidinge.pastorat@svenskakyrkan.se
Ärende: Ansökan Diakon.

Alternativt:

Uppvidinge pastorat
Västra kyrkogatan 3
364 30 Åseda

Märkt: Diakon.

Vi söker en diakon med...

Strängnäs stift

Vi söker diakoner 100%

Uppsala stift

Vi söker två diakoner

Stockholms stift

Är du kyrkans nya diakon?

Norge, Oslo

Diakon 100%