I västra delen av Norrtälje kommun ligger Roslagens västra pastorat. De två stora tätorterna är Hallstavik och Rimbo och här finns även flera mindre samhällen och byar. Här finns också vacker landsbygd, stora skogar och många sjöar. I pastoratet bor ca 20 300 personer och av dem tillhör ca 62,4 % Svenska kyrkan. Sommartid är vi närmare 30 000 personer i pastoratet, då det här finns många fritidsboende. Det är pendlingsavstånd både till Uppsala och Stockholm. I pastoratet finns sju församlingar med totalt 12 kyrkor och 3 kapell. Vi har ett aktivt och varierat gudstjänstliv med många kyrkliga handlingar fördelade över hela veckan. Sommartid upplever vi ett ökat antal vigslar och dop i våra vackra kyrkor.

Vi söker diakoner 100%

Välkommen till hjärtat av Roslagen!

En av våra medarbetare går i pension och vi söker en diakon till Hallstaviks arbetsområde, med särskilt ansvar i Häverö-Edebo församling 100% tjänst.

Vi söker också en diakon till Rimbo arbetsområde med särskilt ansvar för Rimbo, Gottröra, Närtuna och Fasterna församlingar. Även denna tjänst är 100%.

Hos oss finns stora utvecklingsmöjligheter för dig som kommer. Du har möjlighet attsätta din egen prägel på det diakonala arbetet i församlingarna. Det ekonomiskastöd/bidrag som tidigare handlades av diakonerna är kommer att försvinna hos oss,vilket ger dig möjligheter att jobba på ett helt annat sätt med människor ochförsamlingarnas diakonala utveckling, utmaningar och framtida behov.  Vi hoppas att du har många goda tankar och idéer!

I din tjänst ansvarar du också för bland annat soppluncher en förmiddag i veckan,andakter inför olika diakonala verksamheter samt gudstjänster/andakter på äldreboenden och sorgegrupper. Ett självklart arbetsområde är måendet hos de som bor och vistas i församlingarna och du har i din tjänst enskilda samtal med de som behöver stöd och hjälp.

Församlingsherden är din närmsta chef och du kommer att ingå i ett härligt arbetslag!

För tjänsten krävs körkort och tillgång till bil.
Tillträde enligt överenskommelse.

Upplysningar om tjänsten

Kyrkoherde Helén Uddén tel. 0175-748 01

Fackliga representanter:
KyrkA: Liisa Piirinen, tel 070-416 70 51
Vision: Annika Fransson, tel 070-650 23 33

CV och meritförteckning oss tillhanda senast 2024-04-30, skicka till: helen.udden@svenskakyrkan.se

Vi söker diakon 100%

Växjö stift

Vi söker två diakoner

Stockholms stift

Diakon 100%

Luleå stift

Är du kyrkans nya diakon?

Norge, Oslo

Vi söker en diakon med...

Strängnäs stift