Knista församling – en landsortsförsamling under omvandling. Här bor folk i en bygd med traditionella gårdar i slätt och bergslag. Bruksorter och stationssamhällen har med inflyttning omdanats till pendlarsamhällen med korta avstånd till Karlskoga, Kumla och Örebro. Församlingen har fem kyrkor utspridda i bygden. Den äldsta är 900 år gammal och den yngsta snart 100 år! Kyrkans Hus med kansli finns i centralorten Fjugesta med ca 2400 invånare. Här finns också kommunens samhällsservice och möjligheter till samhällskontakt. Församlingen har samarbete med grannförsamlingen och traktens frikyrkor. Knista församling har cirka 20 anställda där hälften arbetar på vaktmästeri och övriga inom församlingsverksamhet.

Vi söker en diakon med inriktning landsortsdiakoni

Församlingen har fem kyrkor utspridda i bygden. Den äldsta är 900 år gammal och den yngsta snart 100 år! Kyrkans Hus med kansli finns i centralorten Fjugesta med ca 2400 invånare. Här finns också kommunens samhällsservice och möjligheter till samhällskontakt. Församlingen har samarbete med grannförsamlingen och traktens frikyrkor. Knista församling har cirka 20 anställda där hälften arbetar på vaktmästeri och övriga inom församlingsverksamhet.

Vår tidigare diakon har tillsammans med församlingsassistenten utvecklat en diakonal caféverksamhet i centralorten där det finns möjlighet till bland annat arbetsträning, språkträning, samhällstjänst. Kort sagt verksamheter som förändrat enskilda människors liv till det bättre! Andra församlingsbor deltar i dagledigträffar, tipspromenader, filmklubb, våffelcafé. På servicehemmen har det varit andakter för de boende med inslag av musik, psalmer och visor efter säsong och högtider.

I tjänsten ingår arbete med:

• Skapa personliga kontakter med församlingsbor, civilsamhälle och myndighetspersoner. Möjliggöra nätverkande och sammankopplande av olika personer i bygden
  • Rekrytera, utbilda och stödja frivilliga i församlingsarbetet
  • Delta och leda sorgegrupper. Eller enskilda sorgesamtal efter behov

Vi söker dig med dessa kvalifikationer:

• Vigd diakon
  • Dokumenterade ledaregenskaper
  • Kunna arbeta självständigt men ändå samarbeta och vara flexibel i mindre arbetslag
  • Vara strukturerad, planera och administrera
  • Ha bred erfarenhet inom församlingsarbete

Övrigt:

• Körkort och bil

Ansökan

Din ansökan med meritförteckning, referenser och övriga handlingar kan du skicka till angivna e-postadressen. Eller skicka din ansökan till postadressen:

Stefan Öberg, Kyrkans Hus
Storgatan 28
716 30 FJUGESTA

E-post: stefan.oberg@svenskakyrkan.se

Sista ansökningsdag till Knista församling är 15 maj.
Intervjudatum till Domkapitlet i Strängnäs stift är 27 maj.

Kontaktperson i Strängnäs stift är Anette Pantzare 0152-234 26anette.pantzare@svenskakyrkan.se

Tillträde: Enligt överenskommelse

Välkommen med din ansökan!

Stefan Öberg
Kyrkoherde
stefan.oberg@svenskakyrkan.se

Är du kyrkans nya diakon?

Norge, Oslo

Vi söker två diakoner