Församlingen har två kyrkor, Björketorps kyrka och Hindås kyrka, båda med församlingshem i anslutning till eller nära kyrkorna. Vi har ett rikt församlingsliv med grupper och träffpunkter av många olika slag. Besök gärna vår hemsida för exempel på våra verksamheter. Vi har dessutom begravningsverksamhet och en förskola. Vi är ca 20 anställda och många ideella medarbetare. Arbetslaget är erfaret och vant att jobba under eget ansvar likaväl som i team av olika konstellationer. Med denna nya utökning av kantorstjänst finns total två kantorstjänster på 100%. Kommunikationerna hit är goda. Inom 30 minuter med bil från både Göteborg och Borås och ca 1 timma om du väljer kollektiva färdmedel. Även mellan orterna i vår församling går det bra kollektivtrafik.

Kantor, 80–100%

Björketorps församling omfattar Rävlanda, Hällingsjö och Hindås med omgivningar. Vi är en lokal närvaro av Kristi världsvida kyrka och vårt mål är att människor genom kyrkans liv och gemenskap ska kunna upptäcka och ta emot Guds rike och dela det med varandra. Musiken är en viktig del i vårt gudstjänstliv och ett av våra prioriterade områden i vår församlingsinstruktion.

Mer om musiklivet

Musiken i vår församling lever med i kyrkoåret och i gudstjänstens liturgi. Målsättningen är att gudstjänstdeltagarna ska vilja vara delaktiga i sången och musiken. Vi har ett rikt körarbete med flera olika körer, både för barn och vuxna. Körerna medverkar regelbundet i gudstjänsterna.

Som kantor kommer du att ingå i flera olika gruppverksamheter tillsammans med de övriga kollegorna och förväntas, som alla andra, att stödja och vid behov arbeta med församlingens alla delar. I tjänsten ingår att vara med i församlingens arbete med barn och ungdomar och särskilt i konfirmandarbetet. Tjänsten är utökad från 70% upp till 100% så här finns också utrymmer för ytterligare utveckling av församlingens musikliv.

Du som söker:

• Är kantor eller organist.
  • Har erfarenhet av att leda körer.
  • Behärskar både piano och orgel och har en god genremässig bredd.
  • Är förankrad i Svenska kyrkan.
  • Behöver kunna hantera vanlig teknisk utrustning och programvaror.
  • Vill med musiken som redskap kunna engagera ungdomar och konfirmander
  • Körkort och tillgång till bil är en fördel men inte en förutsättning.

För att trivas i rollen behöver du vara en ansvarstagande lagspelare som kan samarbeta med alla.

Vi erbjuder dig:

• Ett omväxlande arbete med engagerade kollegor.
  • En tillsvidareanställning på 80-100%. Start 1 februari eller enligt överenskommelse.

Lär känna oss på: www.svenskakyrkan.se/bjorketorps-forsamling

Tveka inte att ansöka redan idag. Sista ansökningsdag är 24 oktober. Ansökan skickas via mejl till kyrkoherden, observera att ansökningar endast tas emot den vägen. Vi undanber oss kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Utdrag ur belastningsregistret

Till tjänster där den anställde kommer att ha kontakt med barn kontrolleras arbetssökandes belastningsregister under rekryteringsprocessen. Utdraget får vara max ett år och sparas inte, det görs endast en anteckning om att det har visats upp. Utdraget lämnas tillbaka till den sökande. Anteckningen som bekräftar att utdraget visats upp läggs i personakt.

Om du har frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta

Kyrkoherde Mattias Svenningsson, per mejl:  mattias.svenningsson@svenskakyrkan.se eller per telefon 0301-443 63.
Kantor Sophia Blum, per mejl sophia.blum@svenskakyrkan.se eller per telefon 0301-443 86.

Facklig kontaktperson

Sveriges Lärare/KMR: Kerstin Odeberg 0300-43 11 09 kerstin.odeberg@kmr.se.

GDPR om du söker jobb hos oss: Klicka här.

Vi söker en kantor

Karlstads stift