Mitt i hjärtat av sydöstra Sverige ligger Emmaboda. Här är nära till natur och stad, med utmärkta pendlingsmöjligheter. Svenska kyrkan är väl förankrad i samhället, vilket speglas i ett aktivt deltagande i församlingslivet. Svenska kyrkan i vårt pastorat vill värna om livet, det liv som finns på insidan av oss människor och tillsammans vill vi göra pastoratet levande. Därför kallas Emmaboda pastorat för LEVA – vilket är en förkortning av de fyra församlingar som ingår i pastoratet: Långasjö, Emmaboda, Vissefjärda och Algutsboda. Personalstyrkan består av ett glatt arbetslag med ca 20 medarbetare. Det är en härlig blandning av många olika kompetenser som präster, kantorer, pedagoger, vaktmästare och administrativ personal.

Diakon

Att jobba med ett stort hjärta!

Vi söker efter en diakon eller en assistent i diakonalt arbete till Emmaboda pastorat. Här i härliga Småland finns ett glatt gäng av kollegor och församlingsbor, och vi söker nu någon som vill vara med och driva vårt diakonala arbete framåt. Arbetet handlar om att tillsammans med diakoniteamet och ideella ta ansvar för gruppverksamhet för äldre, utdelning av matkassar, jobba med Öppen diakonal mottagning och olika diakonala projekt. Låter det spännande?

Så en hel massa diakonalt arbete, med grund i Kristus. Arbetet är väldigt omväxlande och vi gör allt från att möta skolelever, firar gudstjänster och besöker äldreboenden i kommunen tillsammans. Ett omväxlande diakonalt arbete med grunden i Kristus och där dina egna nådegåvor får vara med och prägla arbetet.

Vi söker nu en person med stort hjärta, en förmåga att organisera, som brinner för att möta människor och tycker det är viktigt att få utföra Guds arbete.

Är du diakon och har en gedigen förankring i Svenska kyrkan tro och lära så är det toppen! Men diakoner är ibland svåra att finna. Är du förankrad i Svenska kyrkan och har ett brinnande hjärta för att arbeta med diakoni? Har du kanske en bakgrund som lärare/socionom, sköterska, arbetat i omsorgsverksamhet eller har arbetet med människor i ett annat sammanhang, men är nyfiken och intresserad av att arbeta i kyrkan med Jesus som grund och hjälpa människor?

Vi söker någon som är förankrad i Svenska kyrkan och har en tro på Jesus Kristus som frälsare, och som är intresserad av att arbeta med människor.

Emmaboda Pastorat består av fyra församlingar; Långasjö, Emmaboda, Vissefjärda och Algutsboda församlingar. Det diakonala arbetet bedrivs över hela pastoratet, och vi jobbar med utgångspunkt från Emmaboda. Bil och körkort är nödvändigt för tjänsten.

Blir du nyfiken?

Har du frågor om tjänsten så hör av dig till kyrkoherde Emmerly Hidling 0471-254 51 eller maila på emmerly.hidling@svenskakyrkan.se.

Skicka ansökan till emmaboda.pastorat@svenskakyrkan.se.
Vi tar emot och behandlar ansökningar löpande. Provanställning kan komma att tillämpas.

Diakon till Öjaby och...

Växjö stift