Hos oss är beslutsvägar korta och möjligheten att påverka arbetsinnehållet stor. Vi erbjuder en marknadsmässig lön och stimulerande arbetsuppgifter där du har möjlighet att utvecklas. Som arbetsgivare har vi kollektivavtal och erbjuder även friskvårdsbidrag och möjlighet till subventionerande luncher. Vi arbetar med årsarbetstid med syfte att finna en god balans mellan arbetsliv- och privatliv. Vi är måna om arbetsglädje och gemenskap och pastoratets framtid formar vi tillsammans.

Operativ verksamhetschef till begravningsverksamheten och vaktmästeri

Vi söker nu en driven operativ verksamhetschef som vill vara med och påverka vårt arbete framåt. Är det du eller kanske någon du känner? Skicka in din anmälan senast den 20/9.

Begravningsverksamheten och vaktmästeri i Haninge pastorat ansvarar b.la. för skötsel av begravningsplatser och kyrkogårdar inom Haninge kommun och deltar vid gudstjänster och kyrkliga handlingar så som vigsel, bröllop och dop. Idag är vi 17 kyrkogårdsarbetare med 2 arbetsledare och 1 trädgårdsingenjör och 8 st kyrkvaktmästare med 1 arbetsledare.

Om rollen Du kommer att ha personal, budget och verksamhetsansvar för begravningsverksamheten och vaktmästeri bestående av ca 30 personer. Vid säsong ca 20 medarbetare ytterligare såsom säsongs, -behovs och sommaranställda inom begravningsverksamheten. Även en handfull timanställda förekommer inom vaktmästeri. Du kommer att rapportera till administrativ chef och utgöra ett ledningsstöd gällande frågor kring begravningsverksamheten och vaktmästeri.

Begravningsverksamheten

Begravningsverksamheten omfattar förvaltning av allmänna begravningsplatser och pastoratet, dvs huvudmannen ska bland annat tillhanda hålla gravplatser, gravsättning, transporter och lokal för kistor, urnor och aska. Som operativ verksamhetschef inom begravningsverksamheten leder och utvecklar du arbetet tillsammans med två arbetsledare. Du arbetar både strategiskt och operativt och du bygger relationer och samverkar med människor såväl inom som utom Haninge pastorat.

Begravningsverksamheten är på statens uppdrag vilket innebär att verksamheten följer begravningslagen och myndighetsutövning. Verksamheten är uppdelad i två områden, Grönytegruppen och Bisättningsgruppen med respektive arbetsledare som leder och fördelar det operativa arbetet.

Vaktmästeri

Som operativ verksamhetschef inom vaktmästeri leder och utvecklar du arbetet tillsammans med 1 arbetsledare. Du arbetar både strategiskt och operativt, och du bygger relationer och samverkar med människor såväl inom som utom Haninge pastorat. Du ansvarar för att vaktmästeriet ger god service till besökare, medlemmar och anställda i både glädje och sorg. Operativa utmaningar behöver snabba lösningar som ska skötas med värdighet och kvalité.

Personliga egenskaper

Du är en naturlig ledare som kan få med dig människor på ett inkluderande sätt, som får människor att växa. Vi tror att du har ett rådgivande och in-lyssnande förhållningssätt gentemot dina medarbetare och kollegor.

I ditt arbete ingår många kontakter med allmänheten och därför är det viktigt att du känner dig bekväm i den miljön som kyrkogården och vaktmästeri representerar. Du har förmågan att bemöta både kollegor och besökare med respekt och förståelse. Som operativ verksamhetschef har du en god samarbetsförmåga då rollen innebär mycket samverkan både internt såväl som externt med

andra aktörer. Du bör även trivas med att hantera förändringar och driva utvecklingsprocesser. Du bidrar med din kompetens och din person till trivseln på vår arbetsplats. Genom lyhördhet, tillit och nyfikenhet skapar vi tillsammans förutsättningar för att vår verksamhet ska utvecklas och uppskattas av de vi finns till för. Vi ser också att du delar Svenska kyrkans värderingar.

Kvalifikationer för rollen:

• Utbildning inom trädgård, grönyteområden, kulturarv och begravningsverksamhet eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för arbetsuppgifternas utförande.
  • Dokumenterad chefserfarenhet med förmågan att prioritera, delegera och fatta tydliga beslut.
  • Dokumenterad ledarskapsutbildning
  • Erfarenhet av budget, planering och uppföljning samt personalfrågor
  • Kunskap kring Svenska kyrkans organisation och styrning.
  • Dokumenterad förmåga att samordna och driva processer från start till implementering och slutförande
  • Ha viss kunskap kring upphandlingsförfarandet
  • God datorvana och erfarenhet av Officepaketet
  • Du behärskar svenska och engelska obehindrat i tal och skrift

Meriterande för rollen:

• Erfarenhet av de system som används inom Svenska kyrkan ex K-bok och Aveny
  • Kunskap om Begravningslag och kulturarvslagen
  • Erfarenhet av arbete inom myndighet eller kommun
  • Erfarenhet från styrelser och ledningsgruppsarbete och hur de arbetar
  • Erfarenhet från projektledning, koordinering och/eller kravställning
  • B-körkort

Ansökan

Varmt välkommen med din ansökan redan idag. Vi tillämpar löpande urval, ansök därför snarast möjligt, dock senast innan sista ansökningsdag som är den 20 september. Intervjuer sker löpande. Tjänsterna kan komma att tillsättas innan sista dag för ansökan.

Upplysningar om tjänsten

Göran Eriksson, administrativ chef, 08-555 670 14

Tjänsten är en tillsvidareanställning och provanställning kan komma att tillämpas. Start omgående eller efter överenskommelse. Vid en eventuell tillsättning tillämpas utdrag från belastningsregistret.

Skicka din ansökan till: haninge.rekrytering@svenskakyrkan.se och märk din ansökan med Operativ verksamhetschef i ämnesraden.

Vi söker ny kanslichef

Sverige