Kungälv-Ytterby församling utgörs av de centrala delarna av Kungälvs kommun strax norr om Göteborg. Inom församlingen bor cirka 22 000 invånare och drygt 15 000 är kyrkotillhöriga. Församlingen har cirka 45 anställda där arbetet bedrivs runt fyra distriktskyrkor med olika uttryck och på Sjukhuskyrkan. Kungälv-Ytterby församling är också huvudman för Begravningsverksamheten. Som anställd i Svenska kyrkan är du del av en viktig samhällsfunktion.

Kommunikatör 100%

Är du en erfaren kommunikatör, van vid att självständigt planera och genomföra kommunikationsinsatser? Växlar du obehindrat mellan att producera grafiskt material, filma för webb och sociala medier och skriva målgruppsanpassade texter? Välkommen att söka jobb i Kungälv-Ytterby församling!

Kungälv-Ytterby församling har fyra distriktskyrkor, sjukhuskyrka och begravningsverksamhet. Här erbjuds en bred verksamhet för alla åldrar, och antalet deltagare i såväl gudstjänster som i olika grupper är glädjande stort. I din roll behöver du därför både vara ett kreativt bollplank och ett strategiskt stöd för arbetslagen, samtidigt som du tar egna initiativ i kommunikationsarbetet.

Tyngdpunkt i ditt arbete är att på effektivt sätt samordna våra digitala och analoga kanaler. Du har det operativa ansvaret för webbplatsen, sociala medier och digitala skärmar. Du producerar församlingsblad och annat informationsmaterial, formger och beställer profilprodukter, annonser med mera. Du fungerar också som presskontakt gentemot lokala medier. Du tänker strategiskt kring församlingens kommunikation och är van vid att arbeta med stor tidsmässig framförhållning.

Om dig

Vi söker dig som:

• har god kännedom om Svenska kyrkan
  • kan hantera och utveckla såväl digitala kanaler som print
  • har erfarenhet av Adobe-programmen och arbete i Teams
  • gärna coachar kollegor att publicera i våra sociala medier
  • fungerar som ett stöd för kolleger som själva gör enklare printprodukter
  • har förmågan att lyfta fram olika vinklar i årets återkommande händelser

Du har högskoleutbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap eller motsvarande. Som person är du utåtriktad, självgående, idérik och etablerad på flera sociala medieplattformar. Vi förutsätter att du är medlem i Svenska kyrkan.

Meriterande är tidigare arbete med kommunikation inom Svenska kyrkan samt erfarenhet av journalistiskt arbete.

Om anställningen

Tillträde 15 mars 2025 eller efter överenskommelse.

Kontaktuppgifter

Har du frågor om tjänsten, kontakta administrativ chef Heléne Egeberg, 0303-37 70 02, nuvarande kommunikatör Mona Davidsson, 0303-37 70 04, eller kyrkoherde Mikael Isacson, 0303-37 70 01.

Facklig representant är Lars Svernling, Vision, 0523–66 84 10.

Välkommen med din ansökan senast den 21 oktober 2024 till: kungalv-ytterby.rekrytering@svenskakyrkan.se

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.