Kungsbacka-Hanhals församling är en öppen och inkluderande stadsförsamling, med kyrkan mitt på torget. Kyrkcaféet Spira är en viktig knutpunkt i församlingslivet, där allt från syföreningen och samtalsgrupper till socialt utsatta människor och förbipasserande möts över en kopp kaffe. Församlingen har ett rikt gudstjänstliv i sina tre kyrkor med många ideella, ett växande konfirmand- och ungdomsarbete och vill vara en mötesplats för människor som söker gemenskap och längtar efter Gud. Med största sannolikhet kommer vår församling att läggas samman med Tölö-Älvsåker pastorat till januari 2026. Kungsbacka kommun är en av landets mest expansiva och ligger med bra pendlingsmöjligheter söder om Göteborg, ca 20 min med pendeltåg och 25 min med bil.

Är du vår nya diakon?

Just nu letar vi efter en kollega som vill bygga relationer med människor i alla åldrar med extra fokus på unga och konfirmander.

Vi söker dig som:

• Gillar att träffa nya människor, och har lätt för att knyta kontakter.
  • Vill arbeta med ungdomar och konfirmander.
  • Har erfarenhet av diakonalt arbete med socialt utsatta människor.
  • Är öppen och positiv och har ett stort hjärta för människor.

Du kommer att:

• Vara en del av det diakonala arbetet på kyrkcaféet Spira, dit människor med varierande behov kommer.
  • Vara en del av konfirmandarbetet tillsammans med präst och pedagog samt delta i undervisning och läger.
  • Delta i utbildning av unga ledare och utveckla ungdomsarbetet för att ge fler ungdomar möjlighet att finna en plats i kyrkans gemenskap.
  • Leda arbetet med ideella i församlingen.
  • Delta regelbundet på söndagens gudstjänster och vara en del av församlingens årliga arrangemang kring kyrkans högtider.

Kvalifikationer:

• Är vigd diakon i Svenska kyrkan, eller antagen som diakonkandidat.
  • Delar Svenska kyrkans värderingar och vill förmedla tro och liv till andra.

Om tjänsten

Tillsvidaretjänst 100%. Lön och tillträde enligt överenskommelse. Ange i ansökan när du kan börja.

Ansökan

Skicka din ansökan tillsammans med personligt brev och CV senast 6 oktober 2024 till kungsbacka-hanhals.forsamling@svenskakyrkan.se. Märk ansökan med ”Ansökan diakon”. Intervjuer sker löpande.

För frågor om tjänsten

Helena Ledwon