Nylöse pastorat är en spännande och expansiv del av Göteborg. I området bor över 100 000 invånare i en dynamisk mångfald av människor och miljöer. Här finns landsbygd och nya framväxande bostäder samt miljonprogramsområden. Här bor och lever människor från jordens alla hörn varav en hög andel är unga människor och småbarnsfamiljer. Pastoratet är uppdelat i två arbetsområden ”nord och syd”.

Områdeschef

Är du präst eller diakon och vill vara med och leda en kyrka som vill vara angelägen och modig?

Nylöse pastorat söker en områdeschef till nord, arbetsområdet för kyrkorna i Bergsjön, Gunnared, Hammarkullen och Hjällbo.

Nylöse pastorat i nordöstra Göteborg, är ett spännande och mångfasetterat pastorat. Här finns livfulla församlingar, vackra omgivningar, en mångfald av människor och kulturer, stor nybyggnation samt en ung och växande befolkning. Här pågår det teologiska arbetet med att vara kyrka just här, där framtiden bor. Tillsammans jobbar vi för att hitta nya sätt att vara en relevant kyrka. Pastoratet består av fyra församlingar, Angered, Bergsjön, Kortedala och Nylöse. Som områdeschef ansvarar och leder du församlingarnas verksamhet i området Nord. Du arbetsleder 25 medarbetare som har sin arbetsplats i de olika delarna i området. Du ingår i pastoratets ledningsgrupp där du förväntas att tillsammans med övriga chefskollegor bidra med din kompetens, kreativitet och ditt engagemang.  Du möter förtroendevalda i de två församlingsråden kontinuerligt och är ledamot på kyrkoherdens delegation.

Vi söker dig som:

• Vill vara chef, är trygg och stabil ledare samt leder och motiverar andra på ett tillitsbaserat sätt samt sätter arbetsmiljö och dialog i fokus.
  • Är ansvarstagande, självständig och har god samarbetsförmåga.
  • Vill arbeta långsiktigt och leda utifrån visioner och uppsatta mål.
  • Har god administrativ förmåga och kunskap samt erfarenhet av budget och verksamhetsstyrning.
  • Är lyhörd och har social kompetens.
  • Vill arbeta med interreligiös dialog.

Kvalifikationer:

• Du är präst- eller diakonvigd enligt Svenska kyrkans ordning.
  • Du har en chef- och ledarskapsutbildning eller motsvarande som bedöms likvärdig.
  • Du har flera års yrkeserfarenhet som präst/diakon samt erfarenhet att vara chef och ledare.

Villkor:

• Tillsvidareanställning, 100 %.
  • Medlem i Svenska kyrkan.
  • Tillträde 1 februari 2025 eller efter överenskommelse.
  • Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
  • Intervju är inplanerad 16 oktober.

Vi vill att du registrerar din ansökan via rekryteringssystemet, på detta vis säkerställs att vi följer GDPR och att ansökningarna hanteras likvärdigt. GDPR Vi har en strukturerad modell för rekrytering, annonsering och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Anställningens omfattning: Heltid