Härnösands pastorat består av sju församlingar som erbjuder flertalet gudstjänster varje vecka, musikarrangemang, körer, gemenskapsträffar, mötesplatser, grupper av barn och unga, meditation och mycket mer. Totalt har pastoratet 52 helårsanställda samt säsongsanställda och feriearbetare. Som präst kommer du att ingå i ett arbetslag som består av nio präster, fyra diakoner, fem pedagoger och sju musiker. Du blir en del av ett aktivt församlingsliv med stort engagemang, gemenskap, stöd och tro. Förutom de särskilda ansvarsområden som ligger i de olika tjänsterna har vissa tjänster en geografisk inriktning, men alla anställda kan tjänstgöra i hela pastoratet som omfattar Härnösands kommun.

Domkyrkoorganist 100%

Vi söker en driven domkyrkoorganist som på domprostens delegation ansvarar för pastoratets musikverksamhet.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

• Ansvar för pastoratets musikverksamhet (planering och uppföljning av budget)
  • På delegation av domprosten arbetsleda pastoratets övriga musiker, samordna och planera kyrkomusikernas tjänstgöring, fördelning av arbetsmiljöansvar
  • Gudstjänster och kyrkliga handlingar
  • Körledare för domkyrkokören
  • Konserter och övriga musikarrangemang
  • Sakkunnig i domkapitlet gällande kyrkomusikfrågor

Kvalifikationer:

• Behörighet enligt Svenska kyrkans kyrkomusikerexamen på A-nivå
  • God kommunikationsförmåga; att vara närvarande, lyssnande och tydlig
  • Förmåga att leda och motivera musiker, körsångare och instrumentalister
  • God administrativ förmåga
  • Tidigare arbetsledarerfarenhet är meriterande
  • Medlem i Svenska kyrkan och delar dess grundläggande värderingar

Tjänsten är placerad vid församlingsexpeditionen, Franzéngatan 18.
Tjänsten är en tillsvidareanställning, provanställning kan förekomma.
Körkort B och tillgång till egen bil är ett krav.
Tillträde efter överenskommelse.
Intervjuer med provspelning planeras till vecka 45-47.
Utdrag ur belastningsregistret kommer att efterfrågas av den som erbjuds tjänsten.
Vi eftersträvar en jämn könsfördelning och ökad mångfald.

Förutom de särskilda ansvarsområden som ligger i de olika musikertjänsterna kan samtliga tjänstgöra i hela pastoratet som omfattar Härnösands kommun.

Ansökan med sedvanliga ansökningshandlingar skall vara oss tillhanda senast 2024-10-20 till:

Härnösands pastorat
Franzéngatan 18
871 31 Härnösand

eller harnosand.pastorat.rekrytering@svenskakyrkan.se.

Ange ref: P 2024-78

Härnösands domkyrka

Härnösands vackra vita domkyrka stod färdig 1846,där firas mässa onsdagar, torsdagar och högmässa på söndagar. Under året förlägger biskopen mässor i samband med olika samlingar och två gånger per år hålls vigningsmässor. Domkyrkokören sjunger på högmässor, vigningsmässor och framför körverk vid några tillfällen per år.

I domkyrkan finns två orglar: på läktaren 57 stämmor, byggd 1975 av Bruno Christenssen med magnifik Cahmanfasad från 1731; samt i koret 25 stämmor, byggd 2012 av Fratelli Ruffatti. Orglarna är sedan 2021 sammankopplade med ett flyttbart spelbord i koret, byggt av Ruffatti. Orglarna kan därifrån spelas var för sig och tillsammans. Läktarorgelns verk har vid korets spelbord fått fler elektriska koppel (t.ex. BV/SV, SV/RP, SV4/HV), vilket gör den än mer användbar för romantisk och senare repertoar. Orglarna klingar väl ihop. Läktarorgeln kan även spelas från spelbordet på läktaren.

Försteorganist

Västerås stift