Kungsör tillhör Västerås stift och ligger i vackra Mälardalen mellan Köping och Arboga. Till Eskilstuna är det 2,5 mil. Både Västerås och Örebro finns inom 5 mils avstånd. I församlingen bor drygt 8000 personer. Församlingen har ett dynamiskt arbetslag, välskött ekonomi och erbjuder en bra arbetsmiljö, väl fungerande kyrkor samt ändamålsenliga och trevliga församlingslokaler. Församlingen har fyra kyrkor varav tre har medeltida anor. Huvudkyrka är Kung Karls kyrka som ligger mitt i samhället. Här firas söndaglig högmässa. I våra kranskyrkor firar vi regelbundet gudstjänst eller mässa. Vi har också ett regelbundet samarbete med Centrumkyrkan (Baptistkyrkan) som tillhör Equmeniakyrkan. Våra förtroendevalda är aktiva i församlingens liv både i vardagsarbetet och vid söndagens gudstjänster.

Är du vår framtida kyrkoherde?

Kungsörs församling utlyser tjänsten som kyrkoherde

Personlig profil

Som kyrkoherde finner du glädje i att predika evangelium, att se dina medarbetare och att vara öppen för och kunna samarbeta med alla goda krafter i Kungsör.  Du tror på en gud som möter oss också utanför kyrkan.
Du har en god teologisk förankring i en kyrkosyn gärna präglad av en religiöst motiverad folkkyrkotanke.
Som person står du upp för allas lika värde.

B-körkort och tillgång till egen bil förutsätts.

Församlingsbeskrivning:

• I församlingen bor drygt 8000 personer.
  • Församlingen har ett dynamiskt arbetslag, välskött ekonomi och erbjuder en bra arbetsmiljö, väl fungerande kyrkor samt ändamålsenliga och trevliga församlingslokaler.
  • Församlingen har fyra kyrkor varav tre har medeltida anor.
  • Huvudkyrka är Kung Karls kyrka som ligger mitt i samhället. Här firas söndaglig högmässa.
  • I våra kranskyrkor firar vi regelbundet gudstjänst eller mässa,
  • Vi har också ett regelbundet samarbete med Centrumkyrkan (Baptistkyrkan) som tillhör Equmeniakyrkan.

Anställning och ansökan

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Tillträde omgående eller enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas. Intervjuer sker löpande.

Vill du veta mer är du välkommen att ringa tf kyrkoherde Staffan Kvassman eller Kyrkorådets ordförande Mats Rosén, kontaktuppgifter finns nedan.

Din skriftliga ansökan med CV, personligt brev och referenser skickar du till:

Kungsörs församling
Box 12
73621 Kungsör

Eller digitalt till: kungsor.forsamling@svenskakyrkan.se
Märk ansökan ”Kyrkoherde”

Sista dag för ansökan 30 september 2024.
Vi ser fram emot att få ta emot din ansökan och träffa dig!

Staffan Kvassman
Svenska kyrkan i Kungsör